I did it!

9 februari 2011 - Wellington, Australië

En wat heb ik gedaan sinds mijn laatste schrijven! Hiken, hiken, hiken en ... skydiven! Hieronder even de hoogtepunten, want anders wordt het een heel lang verhaal ;)

Tongariro Crossing
Dit is een wandeling over de toppen van verschillende vulkanen van 19,4 km waar je tussen de 6 en 8 uur over doet (ja dat komt idd door al het klimmen en dalen). Deze wandeling gaat alleen door met mooi weer en geen regenvoorspellingen, omdat hij vrij gevaarlijk is. Ik heb een hele dag gewacht om vervolgens deze tocht op mijn sneakertjes te gaan lopen (wat overigens prima ging voor mensen die ook naar NZ willen en geen bergschoenen die kilo's wegen mee willen nemen). Dit was echt een ontzettend mooie wandeling! Heeeeeel veel mooie uitzichten en ook echt bijzondere dingen. Ik was zelf nogal onder de indruk van een vulkaan/krater die compleet rood was met stukken grijs waar het nog dampte. (foto's staan op facebook trouwens)
Verder had ik op dezelfde dag na mijn vorige weblog een wandeling naar een mooie waterval gedaan en in vulkaanlandschap gereden. Dit was echt het NZ dat ik verwacht had!!

Abel Tasman National Park
Dan komen we aan bij mijn volgende hike: de Abel Tasman Coast Walk! Normaal gesproken is die 53 km lang en doet men er zo'n 3/4 dagen over. Maar omdat wij bikkels zijn en veel wilden zien hebben we besloten om bijna de gehele route, nl. 40 km in 2 dagen te lopen.Wij is overigens Sandra en ik en Sandra is een ander Nederlands meisje dat tijdelijk samen met ons reist. Het was echt ontzettend mooi!! Heel veel mooie stranden, kustlijnen, eilanden en uitzichten!! Echt veel bounty-gevoel :-) De eerste dag was wel redelijk zwaar, want het was heel veel klimmen en dalen. We hebben toen 17 km gelopen in 7 uur (met een paar pauzes) en de tweede dag 25 ook in iets van 7 uur, maar dit was gelukkig veel vlakker (want meer klimmen zou ik ook echt niet overleven ;) ). 's nachts hebben we geslapen in een hut in het park. Wij waren nogal amateuristische meerdaagse hikers met alleen een rugzakje mee (die al zwaar genoeg was!), maar helaas totaal niet aan een slaapzaak hadden gedacht (wel aan eten, bestek, borden ed). Het gevolg was dat ik in een legging, broek, 2 t-shirts, 2 paar sokken, vest en regenjas met 2 capuchons op lag te slapen en steeds wakker werd van de kou ;) Hehe, maar het was echt zeker de moeite waard en een gave ervaring, maar ik zou het niet snel nog een keer doen, want vooral het laatste uur hebben we (quote Sandra) "tot in het diepste van ons doorzettingsvermogen moeten graven".

Franz Josef gletsjer hike
Onze vorige hike was echter niks vergeleken met deze wandeling. Hier zouden we volgens de informatie 5 uur over doen en het zou slipperig kunnen zijn. Nou, het was niet alleen slipperig, maar ook echt levensgevaarlijk! Ten eerste was er geen pad, want het pad bestond uit stenen, rotsen, boomwortels, water dat via het pad naar beneden stroomt en riviertjes en stroompjes die je moet oversteken. Vooral toen we van het pad afwaren op de rotsen was echt eng, omdat we toen geen idee hadden waar we heen moesten en het echt, echt glad en steil was! Hiernaast was het dus heeeeeel steil en hebben we er 7 a 8 uur over gedaan zonder al te veel pauzes, want je kon nergens zitten zonder een super natte en vieze kont te krijgen. Daarnaast was het het uitzicht over gletsjer ook niet waard, want heel spectaculair was dit niet. (en dit uitzicht kreeg ik de volgende ochtend vroeg ook nog vanuit een vliegtuigje, maar dat wist ik toen nog niet ;) )

Skydiven bij Fox gletsjer
Voor de derde keer had ik me opgegeven om te skydiven, maar al twee keer was dit afgezegd vanwege het weer. Toen ik 's ochtends om 5.15 opstond, was ik dan ook in de overtuiging dat het niet door zou gaan vanwege de bewolking oid. Maar toen de pick-up om 6.00 kwam realiseerde ik dat het vandaag ein-de-lijk door zou gaan! Al werd ik toen wel een beetje zenuwachtig toen ik dat besefte wat nog verergerd werd toen ik mijn pak aan moest doen. Maar ik had echt verwacht dat ik om het subtiel uit te drukken 7 kleuren zou schijten en dit zijn er bij wijs van spreke maar 2 geworden ;) Oftewel, ik was in verhouding echt bijna niet zenuwachtig. Toen ik in het vliegtuigje zat, zat ik ook gewoon echt van het uitzicht te genieten, want we vlogen eerst nog over de bergen met sneeuw en de gletsjers en dit was echt zo ontzettend mooi dat de foto's het gewoon niet kunnen vangen (bij heel veel uitzichten trouwens niet). Maar toen begon het serieuze werk, moest ik mijn camera weg doen en ging de deur open. De eerste vijf seconden waren zo eng dat ik me echt afvroeg waarom ik in godsnaam uit een vliegtuig wilde springen, maar na deze eerste schik was het echt ontzettend vet. Je hebt gewoon niet eens door dat je met 200km/uur of 20 verdiepingen per seconde naar beneden valt, want het is echt zo voorbij en ging mijn parachute open. Ik heb natuurlijk de dvd gekocht, dus als ik weer terug ben, mag iedereen mijn sexy bebrilde en bemutste hoofd met hamsterwangetjes zien ;)

Verder heb ik al een aantal 'steden' hier gezien, namelijk Auckland, Wellington (hoofdstad) en nu ben ik in Queenstown, maar over het algemeen zijn dit toch echt uit de kluiten gegroeide dorpen. Kleine centrums, weinig te doen en een hele laid back sfeer, wat positief kan zijn, maar in de steden meer overkomt als ingekakt helaas. Overigens is Queenstown echt de avonturenstad op het zuidelijk halfrond waar je alles kunt doen wat je maar kunt bedenken als je maar betaald. Cocktails en uit eten zijn hier gelukkig wel heel goedkoop :) En bij gebrek aan Mark kleden andere jongens zich hier maar in de kroeg voor me uit ;) Haha nee grapje, ze hadden hier een actie dat als je topless bestelde je korting kreeg ofzo, maar dat had ik natuurlijk niet nodig, want ons kamergenootje had een 2 voor de prijs van 1 bandje :)

En nog bedankt voor alle lieve reacties en bezorgde berichten over mijn arm. Het bleek dat ik hem had (en heb hem op het moment) overbelast en wat meer rust moet houden. Het gaat een beetje met ups en downs. Hierom zet ik regelmatig foto's op facebook ipv dit te schrijven, want typen is niet heel bevordelijk en een zeker manspersoon uit Tilburg vraagt ook elke week om foto's ;)
Tot slot ga ik morgen naar Milford Sound en daar een boottocht door deze fjord doen en dit schijnt ontzettend mooi te zijn, dus ben heel benieuwd :) Hierover meer in mijn volgende blog/foto's!

Heel veel liefs,
Marjolein

1. Anne Wietske:
    9 februari 2011
    Have fun in de Milford Sounds, vet mooi idd.
  2. Anneloes:
    9 februari 2011
    Weer behoorlijk wat avontuurtjes ;)
    Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal...

Veel plezier nog!
  3. Monique:
    Hé bikkeltje,

Wat een avonturen. Je omschrijft het zo goed, dat ik er helemaal
    bij wegdroom. Het lijkt me zo mooi, wat jij allemaal beleeft.
    Geniet ervan!

Groetjes!
  4. Stephan:
    10 februari 2011
    Ziet er echt super gaaf uit vooral de foto's !!!
  5. Angelique:
    10 februari 2011
    Wauw...... en ik kan het weten (de meeste dingen dan). Balen zeg dat mijn beltegoed op was, maar ik ga je snel een hele uitgebreide mail sturen! Wij zijn inmiddels weer thuis na een lange reis. Ben echt benieuwd naar je skydive film! Milford sound is super mooi! Dus nog een mooie tocht voor de boeg. Inderdaad moet je een dikke portemonnee hebben vooral in Queenstown. Vandaar dat wij daar maar zijn gaan gold pannen (in de omgeving). Als je trouwens nog wilt gaan raften is de Rangitata river raft een aanrader (die zit een half uurtje rijden van Geraldine of kan als tour vanuit Christchurch geboekt worden. 198 dollar, maar dan wel met uitgebreide lunch en een bbq en grade 5 rapids! Heel veel plezier nog de komende maanden...ik kijk al uit naar je volgende bericht!

X Angelique
  6. Lendert:
    15 februari 2011
    Vetjes Marjolein!
    Klinkt echt heel erg cool en hoop dat het alleen nog maar vetter wordt (als dat nog kan? :P)
    x