See yaah, Austalia!

15 juni 2011 - Brisbane, Australië

Lieve bloglezers,

Hierbij mijn laatste weblog voor voorlopig, want het einde is nu echt in zicht --> nog 5 dagen en dan ben ik weer terug! En om nog met een laatste, zeer informatief Australie feitje te komen, de titel is geen spelfout omdat ik laatst heb ontdekt dat Australiers hun eigen land met een ingeslikte r uitspreken. Maar ik denk dat jullie meer geinteresseerd zijn in wat ik de afgelopen weken heb gedaan ;)

Na duiken in Cairns heb ik dus 2 weken gewwoofd op een mega grote vleeskoeienboerderij. Even wat feiten voor een algemene indruk: 180 km verwijderd van Pentland (een gat waar niks te doen is in de middle of nowhere), 5000 koeien, 500 km2 groot (aangezien ik niet snapte hoe groot dat is, het is meer dan 4x zo groot als gemeente Tilburg), 2 koelkasten, 1 professionele koeling, 3 diepvriezen en een maandelijks supermarkt bezoek.

Wat ik hier heb gedaan is natuurlijk nog interessanter. Daarom even een korte opsomming van een aantal ervaringen in mijn Australian outback periode:
- Geleerd dat je nooit van de boerderij weggaat zonder geweer. Het is hier namelijk erg gevaarlijk! Haha nee grapje, ze hebben in OZ last van dingos (wilde honden) die kalven aanvallen en opeten en die mag je gewoon neerschieten. Sterker nog, per dingoschedel krijg je $100 van de overheid.
- koeien gedreven op een motor in een weiland met mega veel termietheuvels (en dat is gewoon een rots als je er tegen aanrijdt) en sloten en kuilen --> echt super tof!
- de auto gewassen met een onderbroek a la bridget jones die 50 kilo is aangekomen (als ik hem op mijn onderbroekenhoogte hield, kwam het kruis op mijn knieeen!)
- Met een dood kalf aan de 4wd geknoopt rondgereden om hem te dumpen met gif voor de dingo’s
- Toegekeken hoe ze een koe neerschoten en vilden om daarna 10 dagen in de koeling te hangen voordat ze het verder verwerkten (foto's op verzoek trouwens :P)
- Meegeweest op dingojacht met een professionele dingojager die naast me zat te janken en rare dingo geluiden zat te maken. Erg spannend, alleen jammer dat de dingo's niet wilden komen terwijl ze er wel waren!
- Verder bedradingen gemaakt en gecontroleerd, koeien geregistreerd en gewogen, veel ramen gewassen en ook veel verveeld omdat ik vaak niet mee kon om te helpen en mijn gastvrouw de hele avond 3 a 4 verschillende slechte misdaadseries door elkaar keek waardoor je er geen een kunt volgen.
Al met al was het iig een topervaring die ik echt niet zou hebben willen missen!

Hierna ben ik doorgegaan naar de Whitsunday Islands voor een 2 dagen en 2 nachten zeiltrip. Na de 1e schok van waar we moesten slapen (ik had na mijn duiktrip wat luxers verwacht), bleek het toch prima te zijn en we zaten toch alleen op het dek. Het strand was erg mooi en snorkelen was leuk, maar ik merk dat ik verwend ben, want ik heb het mooier gezien hier in Australie. Ondanks dat was het toch een gave trip met een boel leuke mensen :)
Vervolgens ben ik doorgegaan naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Hier heb ik een 3-daagse 4wd self drive tour gedaan en dat was echt super tof! Ik had heel veel geluk met waar ik reed, want ik heb op het harde strand gereden, het zachte strand waar je lekker kunt tegensturen, door kreken en stroompjes gescheurd en ook op een binnenlands track. Deze laatste is heel dik zand met 2 autosporen met heel veel heuvels, gaten en boomwortels in een bos en dat was echt het gaafst! Het leek een beetje op Jurassic Park! O en als je op het strand rijd heb je natuurlijk een megamooi uitzicht.
Verder op Fraser Island naar een aantal meren geweest, uitzichtpunten en zandduinen. Enig nadeel was dat het weer voor 1,5 dag echt heel slecht was, met veel koud, regen en wind. En 's avonds was het drankspelletjes met goon doen zodat je in je tentje in de koud zonder luchtbed toch nog redelijk kon slapen ;) Heb eigenlijk geen idee of ik dat eerder heb geschreven, maar goon is hele slechte (en dus ook hele goedkope) Australische wijn in een zak (de doos zie je eigenlijk alleen in de winkel :P).
Op het moment ben ik in Brisbane en doe ik het weer op backpacker tempo zonder haasten met al die toers van de laatste week ;) Dus nu ben ik lekker op mijn gemakje de stad aan het bekijken voordat ik vrijdagavond naar Sydney vertrek.
Nu het einde in zicht is, moet ik toch wel zeggen dat ik een aantal dingen van OZ toch wel ga missen. Denk hierbij aan alle tropische vogels, kangaroos (levend of in de pan), uitzichten, het heldere, blauwe water overal en natuurlijk het vrije leventje zonder een enkele verplichting. Verder vind ik het jammer dat ik door mijn haasten hier aan de oostkust geen tijd meer heb om surfen te proberen, maar dat moet ik maar een keer in het vieze water in Europa doen ;)
Aan de andere kant weet ik ook zo heel veel dingen die ik niet ga missen: het kleffe sandwichbrood, de slechte keukens en de douchekoppen die vaak op 1,80 meter hangen (als je ze kunt draaien, kun je geluk hebben dat het water horizontaal spuit en je bijna fatsoenlijk je haar kunt wassen)
O en voor nog wat leuke feitjes, aan de Oostkust heb ik totaal 52.5 uur in de bus gezeten waarvan ik er nog 16.5 van moet tussen Brisbane en Sydney. Hier zal ik dan maandagavond vertrekken om dinsdag 21 juni om 18.45 in Dusseldorf aan te komen waar Mark me zal ophalen :) Ik heb ondertussen echt heel veel zin om iedereen weer te zien en kijk daar nu al naar uit!

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor alle leuke reacties en berichten van de afgelopen 5,5 maand. Ik vond het altijd erg leuk om deze te lezen :)

Voor voorlopig kan ik alleen zeggen: tot snel!

Liefs, Marjolein
ps sorry voor het ontbreken van de enters, maar ik krijg ze er raar genoeg niet in...

1. Kimberly:
    Tot snel!!!!
  2. Judith:
    15 juni 2011
    'kangaroos, leven of in de pan' :p hahahahaha.

maarre, kan niet wachten om je weer eens te zien meisje!
    x
  3. Anne Wietske:
    Hey zusje,
    Leuk verhaal! Vind het ook erg leuk dat je weer terug komt, heb ik ook weer een squash mattie :)
    Tot snel meis.
    x
  4. Gerard en Karin:
    Hoi,
    Bedankt voor je laatste mail, en reisverslag!
    Leukom te lezen over de megagrote boerderij!
    Hopelijk heb je de laatste dagen mooi weer.
    Goede terugreis, en tot ziens in Eefde,of Brummen.
    We denken aan je ,Geniet van de laatste interessante Aussie-
    avonturen.Veel liefs, en groetjes van Gerard en Karin
  5. Anouk:
    15 juni 2011
    ff een praktische vraag: werkt je oude mobiele nummer nog? Of moeten we Mark sms'en/bellen?

miss you toooooooo, luv ya soooo much, has been since forever we did not see each other (ik probeer me aan te passen aan de backpacker-taal)
  6. Anneloes:
    16 juni 2011
    Dat jaartje reizen is eigenlijk best snel voorbij gegaan. Gelukkig heb je het naar je zin gehad ;-)
    Tot snel in het regenachtige Nederland :P
    -x-
    Ps. hebben ze in Austalia geen last van die aswolk uit Chili?
  7. Hans en AnneMarie:
    Lieve Marjolein.

Wij wensen jou een rustige vlucht en een behouden thuiskomst.

Liefs hans en anne-marie
  8. Bird:
    16 juni 2011
    ik wil die koe foto's wel zien! Ik geniet nog even van een rustig weekendje ;)
  9. Monique:
    17 juni 2011
    Beetje late reactie, maar ik wens je een goede terugreis
    naar Nederland. Bedankt voor al je verslagen op je blog, ik heb
    ze met plezier gelezen.

groetjes Monique. Tot Ziens!
  10. Giaan:
    11 januari 2012
    Wilde je nog laten weten dat ik inmiddels al je verhalen alsnog heb gelezen ;) Het klinkt echt als een superreis!!! Ik heb er ook superveel zin in!!!